صنعت نرم افزار

صنعت نرم افزار یکی از آن بخش های عصر حاضر است که به دلیل فناوری های نرم افزاری رو به رشد شاهد تغییر مداوم در شیوه های خود است. توسعه دهندگان نرم افزار عادت دارند خود را با آخرین نرم افزارها و روندهای فناوری اطلاعات صنعت خود به روز نگه دارند. همین امر در مورد مشاغلی که خدمات توسعه نرم افزار را از شرکت های توسعه نرم افزار دریافت می کنند نیز صادق است. صنعت فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. در گزارشی توسط گارتنر، پیش‌بینی شد که هزینه‌های صنعت فناوری اطلاعات در سال 2023 شاهد رشد 10 درصدی خواهد بود. در سال 2021، صنعت جهانی فناوری اطلاعات از نظر درآمد کلی با مشکلاتی روبرو شد. با این حال، بخش فناوری اطلاعات در طول همه‌گیری جهانی بهتر از بسیاری از صنایع دیگر بود، اما از کاهش الگوهای هزینه‌ها و تأخیر در سرمایه‌گذاری‌های عمده مصون نبود. صنعت فناوری با سرعت برای رسیدن به 7 تریلیون دلار در سال 2023 پیش می رود. اگر این رقم کسب گردد، رشد 4.2 درصدی را نشان می دهد که نشان دهنده بازگشت به خط روندی است که صنعت قبل از همه گیری در آن بود. هر ساله پیشرفت ها و تجدید ساختار در فناوری های توسعه محصول نرم افزاری روندهای موجود را تغییر می دهد. کسب و کار فناوری‌های نرم‌افزاری جدید مانند توسعه برنامه‌های Cross-platform، توسعه بلاک چین، یادگیری ماشین و غیره در سرتاسر جهان به طور مداوم در حال افزایش است.

 

روند 1: واقعیت ترکیبی

واقعیت ترکیبی، ترکیبی از دو فناوری واقعیت مجازی (VR)  و واقعیت افزوده  (AR) است. AR در طول سال‌ها رشد زیادی کسب کرده است و مهمترین دلیل این رشد برمیگردد به ادغام آن با برنامه‌های گوشی‌های هوشمند. محبوبیت گوشی‌های هوشمند تنها دلیلی است که شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار در تلاش برای سرمایه‌گذاری روی کارکرد AR خود هستند. این شرکت های توسعه نرم افزار همچنین توسعه دهندگان AR را به تعداد زیاد استخدام می کنند. برخلاف فناوری دوقلو آن؛ اپلیکیشن های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به سخت افزار با آخرین تکنولوژی روز نیاز ندارند.

فناوری واقعیت ترکیبی HoloLens شرکت مایکروسافت توسط ارتش ایالات متحده برای آموزش نظامی استفاده می شود. جدا از آنها، والمارت از سال 2017 از هدست های واقعیت مجازی در مراکز آموزشی خود به نام “آکادمی های والمارت” استفاده می کند – والمارت از این فناوری برای بهبود تجربه کارمندان، ارزیابی بهتر مهارت های کارگران و ارائه روش های جدید آموزش کارکنان استفاده کرده است.

گرایش 2: هوش مصنوعی

این واژه‌ای است که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به این دلیل نیست که هوش مصنوعی(AI)  بیش از حد تبلیغات شده است – بلکه دلیل آن این است که فناوری مدرن در نهایت به اندازه کافی قدرتمند شده است تا ابزارهای هوش مصنوعی را به واقعیت تبدیل کند. سازمان‌ها چه از طریق یادگیری عمیق، چه از طریق یادگیری ماشینی یا برنامه‌های کاربردی هوشمند مصنوعی گسترده‌تر، برای تغییر اساسی صنایع خود به هوش مصنوعی وابسته هستند.

هوش مصنوعی وظایف تجاری را بداهه می کند و آنها را ساده می کند. برای توسعه دهندگان برنامه های وب، پشتیبانی فوق العاده ای ارائه می دهد. این باعث شده است که هوش مصنوعی به مراقبت‌های بهداشتی، بانکداری، آموزش، ریاضیات و غیره راه پیدا کند.

آخرین تحقیقات هوش مصنوعی نشان می‌دهد که در حال حاضر 86 درصد از کسب‌وکارها مزایای تجربه مشتری بهتر را از طریق هوش مصنوعی کسب کرده اند و 25 درصد از شرکت‌هایی که به طور گسترده از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، انتظار دارند شاهد افزایش درآمد قابل ملاحظه ای در نتیجه استفاده از تکنولوژی باشند. بیماری همه گیر ارزش هوش مصنوعی را آشکار کرده است و در بخش هایی چون برنامه ریزی نیروی کار، مدل سازی شبیه سازی و پیش بینی تقاضا بسیار تاثیر گذار بوده است.

روند 3: IoT

اینترنت اشیا، دسته های وسیعی از دستگاه هایی را که به اینترنت متصل هستند را پوشش می دهد. این برنامه ها هم در حوزه مشتری و هم در حوزه صنعتی گسترش یافته اند. در حوزه ایمنی و تجربه مشتری، اینترنت اشیا شاهد تقاضاهای روز افزون است. از ردیاب‌های بلوتوث گرفته تا مایکروویوهای هوشمند، دستگاه‌های متصل به اینترنت دیگر نیازی به کنترل از طریق رایانه‌ها و تلفن‌های همراه ندارند. همانطور که فناوری‌هایی مانند 5G شروع به گسترش می‌کنند، دستگاه‌های بیشتری می‌توانند از پهنای باند بی‌سیم و بهره‌وری بهتر بهره ببرند و امکانات جدید و هیجان‌انگیزی را برای آینده اینترنت اشیا نوید دهند.

طبق تحقیقات Juniper، تعداد دستگاه‌های متصل، حسگرها و محرک‌های اینترنت اشیا در سال 2022 به بیش از 64 میلیارد رسیده است. این افزایش 200 درصدی، از سال 2016، تا حد زیادی ناشی از کاهش هزینه‌های واحد سخت‌افزار بوده است.

 

روند 4: برنامه های کاربردی وب پیشرفته

ترکیبی از برنامه های کاربردی تلفن همراه و وب به عنوان برنامه های کاربردی وب مترقی شناخته می شوند. توسعه و نگهداری آنها آسان است و به این دلیل در چند سال گذشته بسیاری از شرکت های توسعه برنامه های تلفن همراه را به تمرکز بر روی آنها متمایل کرده است. آنها کاملاً با برنامه های معمولی تلفن همراه متفاوت هستند. این برنامه ها حتی با سرعت کم اینترنت نیز به سرعت بارگذاری می شوند. اسکریپت آنها که با نام کارگر خدمات شناخته می شود بخشی جدایی ناپذیر است که آنها عمدتاً بر روی آن کار می کنند.

وب‌سایت‌ها به راحتی از هر مرورگر یا دستگاهی قابل دسترسی هستند، اما نمی‌توانند از سخت‌افزارهای خاص پلتفرم برای دستیابی به عملکرد عالی استفاده کنند. برعکس، برنامه‌های بومی می‌توانند به‌طور کامل از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پلتفرم بومی خود برای رسیدن به حداکثر پتانسیل خود استفاده کنند، اما فقط در پلتفرمی که برای آن توسعه یافته‌اند در دسترس هستند.

ظهور برنامه های وب مترقی با ارائه تجربیات برنامه (application) مانند در مرورگرها، تجربه شیرین عملکرد خوب و در دسترس بودن را کسب کرده اند. برنامه های وب پیشرفته، فناوری های جدید وب را در راه حلی بسته بندی می کنند که ایجاد ابزارهای قدرتمند مبتنی بر وب را آسان می کند و می توانند بر روی هر پلتفرمی اجرا شوند. شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و ادوبی در حال حاضر متعهد به توسعه برنامه‌های پیشرفته هستند و عصر جدیدی از فناوری‌های توسعه وب را نوید می‌دهند.

 

روند 5: بلاک چین

فناوری بلاک چین بدون شک یکی از فناوری های مورد بحث در محیط نرم افزار است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم بدون معرفی این فناوری به وجود نمی آمدند. بلاک چین در رسانه ها و انتشارات، بانکداری و امور مالی و خدمات توسعه نرم افزار مراقبت های بهداشتی توجه فزاینده ای پیدا کرده است.

بلاک چین یکی از آخرین پیشرفت های فناوری است و توسعه دهندگان نرم افزار در حال یافتن راه های جدید و جالبی برای پیاده سازی آن هستند. برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین که با نام dApps، مخفف برنامه‌های توزیع‌شده، شناخته می شوند به‌عنوان یک گزینه محبوب برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال ایجاد راه‌حل‌های منبع باز غیرمتمرکز و ایمن هستند، در حال ظهور هستند.

 

روند 6: گرایش های زبانی

با معرفی فناوری های نرم افزاری، زبان ها و فریم ورک ها نیز به طور همزمان برای برنامه نویسی آنها معرفی می شوند. جاوا اسکریپت و چارچوب های مختلف آن به طور گسترده توسط توسعه دهندگان Full Stack استفاده می شود. این زبان برنامه نویسی سازگاری عالی برای کاربردهای هیبریدی دارد.

به منظور جلوگیری از نتایج نامطلوب در پایان پروژه توسعه نرم افزار، یک کسب و کار باید بهینه ترین زبان را برای برنامه نویسی هر پروژه در مراحل اولیه انتخاب کند. شما می توانید محبوبیت و مزایای زبان های مختلف را از طریق داده های آماری قضاوت کنید.

در آخرین نظرسنجی توسط Stack Overflow، Node.js محبوب ترین فریم ورک بوده و پس از آن Angular و React قرار داشتند. اینها چارچوب های جاوا اسکریپت هستند که بخوبی نشان از محبوبیت آن دارند.

جاوا اسکریپت در صدر فهرست زبان های برنامه نویسی قرار گرفت و به  این ترتیب شاهد دیگری از محبوبیت شگفت انگیز آن ارائه گردید.

می توانید به راحتی مشاهده کنید که کدام زبان ها بازار وسیعی را به دست آورده اند و بر اساس نیاز خود از آنها استفاده کنید. کسب و کارها می توانند از این اطلاعات برای برنامه ریزی پروژه های توسعه نرم افزار سفارشی سالانه خود استفاده کنند.

 

روند 7: توسعه کد حداقلی

توسعه کد حداقلی شبیه ساخت یک ساختار با لوگو با استفاده از یک شرکت توسعه نرم  افزار است. توسعه کدهای حداقلی نیاز به کدهای پیچیده را حذف می کند. با استفاده از این کدها کار با نرم افزار نیاز به دانش تخصصی کمتری دارد و به مشتریان کمک می کند تا پروژه نرم افزاری خود را به راحتی درک کنند. این به نوبه خود به آنها این امکان را می دهد که نرم افزار خود را به روش خود و به تنهایی شخصی سازی کنند.

این امکان به عنوان یک ابزار حیاتی برای شرکت هایی عمل می کند که در حال برنامه ریزی برای تحول دیجیتال هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که این کار یک عمل پوشش ایده آل است. اگر کسب و کارها به راه حل های پیچیده و ساختاریافته نیاز دارند، این راه حل انتخاب خوبی نیست.

 

گرایش 8: امنیت سایبری

در عصر حاضر، امنیت سایبری دغدغه همه است. اکنون که ما عادت داریم همه چیز را آنلاین انجام دهیم، امنیت یک امر ضروری است. آیا می توانید زندگی خود را بدون امنیت در خانه یا جاده یا محل کار خود تصور کنید؟ احتمالاً خیر زیرا امنیت یک پارامتر اساسی زندگی انسان است. این موضوع به دنیای تجارت نیز سرایت می کند. از دست دادن نرم افزار و تهدیدها تبدیل به نگرانی اصلی توسعه دهندگان نرم افزار سفارشی شده است که نیاز به بررسی و توجه دقیق دارد.صنعت نرم افزار