انواع توسعه نرم افزار

امروزه توسعه نرم افزار در تمام جنبه های اساسی زندگی ما تاثیرگذار است. افراد، شرکت‌ها در هر مقیاسی و حتی استارت‌آپ‌ها برای انجام کارهای مختلف روزانه به نرم‌افزارهای مختلف متکی هستند. بدون شک نرم افزارهای سازمانی بالاترین نرخ رشد را در مقایسه با سایر صنایع فناوری دارند. تخمین زده می‌شود که توسعه نرم‌افزار در سال 2023 به شدت رشد کند، بخصوص پس از اینکه همه‌گیری COVID-19 جهان را به بن بست رساند. در گزارشی توسط Statista، تخمین زده می‌شود که هزینه‌های جهانی برای توسعه نرم‌افزار سازمانی در سال 2023 به حدود 700 میلیارد دلار برسد.

توسعه نرم‌افزار به مراحل آماده‌سازی، طراحی و پیاده سازی نرم‌افزار اطلاق می گردد. همانطور که همه ما می دانیم نرم افزار جوهره فناوری است که در زندگی شخصی و حرفه ای خود با آن سر و کار داریم. طبق تعریف ویکی‌پدیا، «توسعه نرم‌افزار عبارت است از فرآیند تصور، مشخص کردن، طراحی، برنامه‌نویسی، مستندسازی، آزمایش و رفع اشکال که در ایجاد و نگهداری برنامه‌ها، چارچوب‌ها یا سایر اجزای نرم‌افزاری نقش دارد.» نرم افزار را می توان بر اساس آنچه که برای انجام آن طراحی شده است طبقه بندی کرد. چهار نوع نرم افزار اصلی وجود دارد: نرم افزار سیستم، نرم افزار کاربردی، نرم افزار برنامه نویسی و نرم افزار درایور.

 

انواع توسعه نرم افزار

توسعه نرم افزار محور صنعت IT است. 10 نوع مختلف از انواع توسعه نرم افزار وجود دارد.

  1. توسعه برنامه کاربردی (Application Development)

توسعه یک برنامه کامپیوتری یا مجموعه ای از برنامه ها برای کمک به کاربران، مشاغل یا سازمان ها در استفاده از قابلیت ها است. اینها برنامه های کاربردی استانداردی هستند که وظایف سنتی را بر روی سیستم عامل ها انجام می دهند.

زبان های توسعه برنامه: جاوا، C/C++، سی شارپ، پایتون و غیره.

Application Development

 

  1. توسعه وب

فرآیند توسعه یک وب سایت برای اینترنت است. فرآیند توسعه وب می تواند از توسعه یک صفحه ثابت تا برنامه های کاربردی وب پیچیده باشد. توسعه وب شامل توسعه هزاران صفحه وب به هم پیوسته است که فقط یک توسعه دهنده وب می تواند آنها را سازماندهی کند.

فن آوری های توسعه وب: HTML، جاوا اسکریپت، پی اچ پی، پایتون، روبی و ریل، ASP.NET، جنگو، C/C++، و غیره.

web design

 

  1. توسعه اپلیکیشن های موبایل

این تکنولوژی به توسعه اپلیکیشن هایی که بر روی دستگاه های موبایل مانند آیفون و یا دستگاه های اندرویدی اجرا می شوند می پردازد.

فناوری‌های توسعه موبایل: Android، Swift، Objective C، HTML5، Java، C#، Javascript و غیره.

mobile app development

 

  1. تجزیه و تحلیل داده ها

داده ها در مقیاس بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند تا سیستم ها را تغذیه کنند و آنها را قادر به تصمیم گیری های درست نمایند. این جایی است که دانشمندان داده وارد می شوند. آنها اطمینان می دهند که داده ها به شکل صحیح ارائه می شوند تا در برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرند.

 فن آوری های علم داده: MATLAB، Python، C/C++ و غیره.

data analytics

 

  1. توسعه ابزارهای نرم افزار

این بخش از کار توسعه نرم افزار به توسعه و ایجاد ابزارهایی می پردازد که بقیه متخصصین بخش نرم افزار با استفاده از آنها برای تست و کدنویسی استفاده می کنند. این نرم افزار جدا از توسعه و آزمایش، به توسعه دهندگان کمک می کند تا استانداردهای صنعت را در توسعه خود حفظ کنند.

 فن آوری های توسعه ابزار: جاوا، پایتون، سی پلاس پلاس 6

software development tools

 

  1. توسعه API

API (Application Programming Interface) برنامه ای است که توسعه دهندگان می سازند و سیستم عامل های مختلف را به هم پیوند می هد. API ها برای پلتفرم های خاصی نوشته شده اند و هر API زبان برنامه نویسی آن پلتفرم یا دستگاه مربوطه را دارد که مخصوصاً برای آن طراحی شده است.

API (Application Programming Interface)

  1. توسعه سیستم های جاسازی شده (Embedded Systems)

فرآیند توسعه ای است که برای یک سیستم خاص که ماشین یا دستگاه شما روی آن کار می کند تخصصی می شود. این نوع توسعه نرم افزار با مهارت های کدنویسی مورد نیاز برای سیستم های جاسازی شده مانند آردوینو و رزبری پای سروکار دارد.

 فن آوری های سیستم جاسازی شده: جاسازی شده C، اسمبلر، پایتون، آردوینو و جاوا

Embedded Systems

  1. توسعه نرم افزار امنیتی

تیم امنیت سایبری نرم افزاری را توسعه می دهد تا دارایی های مهم سازمان را از سرقت، ویروس ها و حملات مخرب در امان نگه دارد. هکرهای کلاه سفید و کارشناسان امنیت سایبری برای بهبود شرکت ها و داده های حیاتی آنها کار می کنند.

security softwares

 

  1. Cloud Computing

خدمات رایانش ابری از شبکه ای از سرورهای راه دور برای ذخیره داده ها و دسترسی به خدمات به جای سرورهای محلی یا دستگاه های شخصی استفاده می کنند. توسعه دهندگان درگیر در توسعه نرم افزار رایانش ابری، این نرم افزار را برای تقویت برنامه های ذخیره سازی ابری توسعه می دهند. نمونه‌های معمول نرم‌افزار محاسبات ابری عبارتند از خدمات وب آمازون (AWS)، Onedrive Storage و Github .

فناوری‌های رایانش ابری: جاوا، XML، R، Erlang، Google’s Go، Clojure و موارد دیگر.

Cloud Computing

  1. توسعه پایگاه داده یا Backend Development

Back-end Development که با نام توسعه پایگاه داده نیز شناخته می شود، در پشت صحنه سیستم قرار دارد. قسمت پشتی یا سمت سرور وب سایت جایی است که داده ها در آن ذخیره می شوند. مدیریت پایگاه داده جنبه اصلی توسعه back-end است. همچنین ستون فقرات سازمان هایی است که حجم زیادی از داده ها را نگهداری می کنند. توسعه دهندگان Backend حجم زیادی از داده ها را در فرآیند توسعه Backend مدیریت و سازماندهی می کنند.

فن‌آوری‌های توسعه:Backend  Python، Java، C، C++، MySQL، dBase، و اراکل برای پایگاه داده

Backend Development