رویکرد توسعه نرم افزار

رویکرد توسعه نرم افزار – صنعت فناوری همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت است، اما چیزی که بیشتر توجه ها را به خود جلب می کند این امر است که این صنعت به صورت مداوم در حال تغییر و تحول روز به روز است. با توجه به فناوری‌های نوظهور و افزایش تقاضای اجتماعی برای ارتقای فناوری، فکر کردن در مورد اینکه این صنایع تا کجا می‌توانند پیش بروند بسیار هیجان انگیز است. با در نظر گرفتن تجربه ای که در چند دهه گذشته از فناوری های ارائه شده داشته ایم می توان ادعا کرد فناوری و نرم افزار همچنان فضای بی پایانی برای توسعه و رشد در پیش رو دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، متخصصان و توسعه دهندگان در این صنعت باید نسبت به روندها برای ایجاد برنامه ها و فناوری های نوآورانه ای که نیازها و استانداردهای کاربران نرم افزار را برآورده می کنند، همواره به روز بمانند. قابل تصور است که این کار در یک فضای همواره در حال رشد چالش برانگیز باشد، اما غیر ممکن هم نیست.

در این مقاله، ما در مورد نه روند توسعه نرم‌افزاری که در سال‌ 2023 و سال های بعد از آن تسلط دارند، صحبت خواهیم کرد!

 

توسعه نرم افزار چیست؟

افراد حرفه ای در صنعت توسعه نرم افزار، برنامه های نرم افزاری، شبکه ها و سایر سیستم ها را کدنویسی، نصب و نگهداری می کنند. این سیستم ها بسته به صنعت و نیازهای تجاری شرکت شما عملکردهای مختلفی را انجام می دهند.

امروزه تعداد بی پایانی از توسعه دهندگان نرم افزار در سراسر جهان در این صنعت وجود دارد. دانستن اینکه به چه نوع توسعه دهنده ای برای کسب و کار خود نیاز دارید بسیار چالش برانگیزتر است. ممکن است متوجه شوید که شرکت شما از یک توسعه‌دهنده برنامه بیشتر از یک توسعه‌دهنده وب سود می‌برد یا اینکه به جای توسعه‌دهنده اندروید به یک متخصص IOS نیاز دارید. توسعه نرم افزار می تواند برای هر نیازی که در کسب و کار شما وجود دارد سودمند باشد و شما را در مسیر پیشرفت و توسعه یاری کند. اما برخی از مزایای بالقوه توسعه نرم افزار که شرکت شما می تواند تجربه کند چیست؟

چگونه توسعه نرم افزار به شرکت ها سود می رساند؟

بسته به شرایط کسب‌وکارتان، ممکن است روی بهبود برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها یا تأمین و ارتقاء امنیت اطلاعات شرکت و مشتری ها تمرکز کنید. در هر صورت، توسعه نرم افزار در سطح بالا می تواند برای شرکت شما مزایای زیر را داشته باشد:

  • یک مزیت رقابتی در برابر سایر مشاغل از نظر ویژگی های نرم افزاری، قیمت گذاری و یکپارچه سازی
  • بهبود امنیت از طریق رمزگذاری، به روز رسانی های معمول، و انجام تعمیر و نگهداری در سرورهای شرکت
  • نرم افزار سفارشی سازی شده که بازار منحصر به فردی را برای محصولات یا خدمات شرکت شما ایجاد می کند
  • مقیاس پذیری این امکان را فراهم می کند تا نرم افزار با تغییر و تکامل شرکت سازگار شود
  • کاهش هزینه ها، چرا که نرم افزار مناسب می تواند داده ها، لیست موجودی و یا مدیریت عرضه را بهبود بخشد، استفاده از نرم افزارهای دیگر را کاهش دهد و فرآیندهای تجاری و اتوماسیون را ساده کند.

 

این کمک می کند تا درک کنید که چه رویکردهای توسعه نرم افزاری در حال افزایش است تا تاثیر توسعه نرم افزار بر کسب و کارتان را بدانید.

 

9 رویکرد توسعه نرم افزار در سال 2023

 

در اینجا نه روند توسعه نرم‌افزاری که در سال 2023 همچنان در حال رشد و توسعه هستند ارائه گردیده است.

 

  1. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI)  جهان را در چندین صنعت، از چت ربات گرفته تا خودروهای خودران، به شدت تحت تاثیر قرار داده است. شرکت های بیشتری از نرم افزارهای هوش مصنوعی استفاده می کنند چراکه این تکنولوژی می تواند بهره وری را افزایش دهد، خطای انسانی را کاهش دهد و تجربه مشتری را بهبود بخشد. علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که کارایی کسب و کار را بهبود بخشد و در عین حال هزینه های عملیاتی را کاهش دهد.

 

  1. توسعه دهندگان Full-Stack

توسعه فول استک سالهاست که مورد توجه بوده است و تقاضای زیادی برای آن وجود داشته است. اما امروزه این قابلیت بیش از هر زمان دیگری ضروری است. توسعه‌دهندگان Full-stack مسئول ساخت برنامه‌های وب و توسعه فرانت و بک بصورت همزمان هستند و در توسعه برنامه‌های با کارایی بالا بسیار ارزشمند شده‌اند.

استخدام یک توسعه‌دهنده کامل به یک شرکت کمک می‌کند تا برنامه‌های منحصربه‌فرد و مقیاس‌پذیر را به سرعت و با کارایی بالا توسعه دهد. با وابستگی روزافزون جامعه به فناوری، تقاضا برای توسعه Full-stack زیاد شده است و احتمالاً تا زمانی که شرکت‌ها به دنبال ایجاد برنامه‌های کاربردی وب نوآورانه برای مشتریان خود هستند، به شدت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

  1. پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی است که همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می دهد، اگرچه برای چندین دهه از آن استفاده می شده است و این به دلیل تطبیق پذیری بالای آن است. با پایتون، توسعه‌دهندگان می‌توانند وب‌سایت‌ ایجاد کنند و نرم‌افزارهایی برای انجام چندین عملکرد، از تجزیه و تحلیل داده‌های علمی تا ساخت و توسعه بازی را توسعه دهند. دیگر روندهای محبوب پایتون شامل توسعه هوش مصنوعی و برنامه های کاربردی یادگیری ماشین و نرم افزارهای اتوماسیون است.

 

  1. رایانش ابری

رایانش ابری امکان دسترسی توسعه دهندگان به برنامه ها، سرورها، ابزارهای توسعه و سایر منابع کامپیوتری را از طریق اینترنت فراهم می کند. در مقایسه با زیرساخت‌های سنتی فناوری اطلاعات، رایانش ابری مقرون‌به‌صرفه و در دسترس‌تر است. با برنامه های ابری، توسعه دهندگان می توانند فرآیندهای خود را با افزایش دسترسی به ابزارها و منابع توسعه قدرتمند ساده کنند.

شرکت ها همچنین می توانند از محاسبات ابری بهره مند شوند. این خدمات ابری همچنان به روند خود ادامه می دهند زیرا شرکت های بیشتری از برنامه های کاربردی ابری مانند Salesforce، Microsoft Azure یا Google Drive استفاده می کنند. رایانش ابری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را به راحتی از هر کجا ذخیره کرده و به آنها دسترسی داشته باشند.

 

  1. شبکه ها و فناوری 5G

5G چند سال پیش به دنیای فناوری عرضه و معرفی شد و این معماری شبکه جدید تجربه کاربر را برای استفاده از چندین دستگاه بسیار بهبود بخشیده است. اما با پیشرفت‌هایی در توسعه آن – مانند 5G مستقل – این شبکه به طور بالقوه می‌تواند چیزی بیش از تجربه کاربر در استفاده از چند تلفن همراه را بهبود بخشد. این تکنولوژی به طور کامل چشم انداز نحوه ارتباط دیجیتالی مردم در سراسر جهان را تغییر خواهد داد.

 

  1. توسعه بدون کد و کم کد

توسعه بدون کد یا کم کد به توسعه دهندگان نرم افزار اجازه می دهد تا برنامه هایی با حداقل کدنویسی ایجاد کنند. No-code به جای استفاده از کدهای پیچیده و چندین زبان برنامه نویسی دیگر، از گرافیک یا رابط های بصری و پاسخگو برای ساخت وب سایت ها یا برنامه ها استفاده می کند. به عنوان مثال، Wix.com یک سازنده وب‌سایت مبتنی بر ابر بدون کد است که به طور فزاینده‌ای در بین مردم و مشاغلی که به دنبال ایجاد وب‌سایت‌هایی بدون کدنویسی هستند، محبوب شده است.

مزیت توسعه بدون کد یا کم کد این است که ایجاد برنامه‌ها و وب‌سایت‌های با عملکرد بالا، سریع‌تر و آسان‌تر و بسیار مقرون به صرفه است. با هزینه‌های کمتر، افزایش انعطاف‌پذیری و نتایج سریع‌تر، به نظر می‌رسد توسعه بدون کد یا کم‌کد در طول سال 2023 روند رو به رشدی داشته باشد.

  1. واقعیت افزوده و مجازی

وقتی برخی از مردم به واقعیت افزوده یا مجازی – AR و  – VR فکر می‌کنند، آن را با بازی‌های ویدیویی یا سرگرمی مرتبط می‌کنند. AR از محتوای واقعی و رایانه‌ای برای ایجاد یک تجربه کاربری تعاملی استفاده می‌کند، در حالی که VR یک شبیه‌سازی کاملا مجازی و همهجانبه است. اما علیرغم کلیشه ها، واقعیت افزوده واقعیت مجازی می توانند برای کسب و کارها نیز مفید باشند.

AR و VR می‌توانند برنامه‌های آموزشی تعاملی کارکنان، یا شبیه‌سازی‌های دنیای واقعی را برای ذینفعان ایجاد کنند. در نتیجه، شرکت ها می توانند خدمات مشتری را بهبود بخشند و یا به طور تصاعدی تولید، فروش و درآمد تجارت الکترونیک را افزایش دهند.

 

  1. زبان های برنامه نویسی جدید

همانطور که گفته شد، پایتون هنوز یک استاندارد طلایی برای کدنویسی است. اما زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر که ویژگی‌های جدید و پشتیبانی از فناوری‌های مدرن را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند، در حال پیشرفت هستند و شاید حتی جایگزین زبان‌های کلاسیک شوند. به عنوان مثال، بسیاری از برنامه نویس های حرفه ای کاتلین را جایگزین جاوا کرده اند و توسعه‌دهندگان موبایل گرامر (syntax) دقیق‌تر آن را ترجیح می‌دهند، زیرا به کدنویسی کمتری برای یک تابع خاص نیاز دارد.

دیگر زبان‌های مدرن پرطرفدار عبارتند از Go، Swift، Rust، TypeScript و PurseScript . اینکه آیا این زبان های برنامه نویسی مدرن از کلاسیک ها پیشی می گیرند یا نه، هنوز مشخص نیست، اما هر روز بر محبوبیت آنها اضافه می شود.

 

  1. DevSecOps

همانطور که تکنولوژی پیشرفته تر می شود، تهدیدات سایبری نیز افزایش می یابد. به همین دلیل، شرکت‌ها توسعه دهندگانی را استخدام می‌کنند تا پایگاه‌های اطلاعاتی، سرورها و شبکه‌های شرکت خود را تقویت کنند تا داده‌های خود را ایمن کنند.

DevSecOps (توسعه، امنیت و عملیات) به توسعه دهندگان کمک می کند تا شیوه های امنیتی قوی تری را در فرآیند توسعه شرکت شما پیاده سازی کنند. این رویکردی برای توسعه نرم افزار است که ارتباطات و همکاری بین عملیات ها را افزایش می دهد. به این ترتیب، امنیت را به عنوان یک مسئولیت مشترک بین بخش های مختلف فناوری اطلاعات در نظر می گیرد. DevSecOps اجازه می دهد تا بخش های آسیب پذیر از نظر امنیتی سریعتر و کارآمدتر در شرکت شما شناسایی شود.

 

همانطور که تکنولوژی تکامل می یابد، توسعه نرم افزار نیز پیشرفت می کند و آن را به صنعتی با امکانات بی پایان برای مشاغل و جویندگان کار تبدیل می کند. از پیشرفت‌های هوش مصنوعی گرفته تا محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن، این روندها ادامه خواهند داشت و متخصصانی که با آخرین گرایش‌ها به روز می‌شوند، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که نرم‌افزار و فناوری‌های شرکتشان از بالاترین کیفیت برخوردار است.